در حال بارگذاری ...
یادداشتی برای تئاتر سیستان و بلوچستان:

هرآنچه امروز هست روزی به اتمام می رسد، نه رقیب بلکه رفیق بمانیم

با وجود فراز و نشیب ها و دلخوری هایی از جنس هنر و برخی از جنس غیر هنر سرانجام اولین انتخابات هیئت مدیره موسسه هنرهای نمایشی سیستان و بلوچستان برگزار شد و برخی خوشحال، برخی ناراحت و برخی هم بی تفاون سالن گفت و گو فرهنگسرای جوان زاهدان را ترک کردند و در نهایت پس از چهار ساعت انتخابات دوره چهار ساله اعضا قبلی انجمن به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در سیستان و بلوچستان هر انتخاباتی در پایان شمارش آرا تنش ها و دلخوری هایی میان کانداداها را به همراه دارد و انجمن نمایش استان نیز از این جذابیت های شیرین انتخاباتی بی نصیب نمانده و هنرمندان با این شیرینی ها کام خود را شیرین می کردند اما امسال شرایط متفاوت بود، متفاوت از جنس بررسی صلاحیت ها، متفاوت از جنس تایید یا ردکاندیداها، متفاوت از جنس حضور یا عدم حضور هنرمندان، متفاوت از جنس سرای گیری و حتی متفاوت از جنس اساسنامه و این تفاوت های امسال سبب بروز تنش هایی میان کاندیداها شد، تنش هایی که گاهی تا مرز قومیتی و جغرافیایی هم پیش رفت.

هرچند این تنش ها برخلاف دوره های گذشته انتخابات انجمن هنرهای نمایشی را درگیر دلهره هایی کرده بود اما این هنر بازیگر است که باید بتواند در لحظه بهم ریختگی صحنه نمایش را مدیریت کند و این قدرت یک بازیگر است که بتواند در لحظه اعتقاد فردی خود را فروکش کند و با نگاه جمعی به نقطه اوج برسد و این هنر را می شد در سکانس پایانی انتخابات اولین انتخابات هیئت مدیره موسسه هنرهای نمایشی سیستان و بلوچستان آنجایی که همه به هم تبریک می گفتند و می خندیدند دید و به فردا امیدوار تر شد.

چهار سال تلخ با چاشنی کرونایی

هیئت مدیره پیشین انجمن هنرهای نمایشی استان نسبت به هیئت پیشین و حتی هیئت پسین خود شرایط بسیار سخت تری را پشت تجربه کرده و شاید دیگر در هیچ دوره چنین تنش هایی برای پیش روی روسای انجمن نمایش سابق و موسسه هنرهای نمایشی فعلی قرار نداشته باشد و بتوانند نسبت به این دوره برنامه ریزی های بهتر و منظم تری برای پیشرفت تئاتر سیستان و بلوچستان داشته باشند.

بد بیاری های رئیس انجمن نه از اواسط دوران مدیریت بلکه از همان اوایل سکانداریش در انجمن هنرهای نمایشی استان شروع شد و مجتبی رضایی که پیش از آن طی سالهای 87 تا 90 سابقه موفق ریاست انجمن نمایشگران عروسکی استان را در کارنامه خود داشت و به طور میانگین توسط هنرمندان جوان آن انجمن ماهانه بیش از 20 اجرای نمایش کودک را به ثبت می رساند گمان نمی کرد با در دست گرفتن اهرم هدایت قطار انجمن نمایش استان، لوکوموتیو آن که تازه سرعت گرفته بود همان آغاز راه در پیچ تندی به نام کرونا از ریل خارج شود و طی دو سال زمین گیر بماند.

کرونا همانگونه که در دنیا جولان میداد به پیکره خسته انجمن نمایش مجتبی رضایی نیز ضربات سهمگینی وارد می کرد و تعطیلی سالن های نمایش سبب شده بود نه نمایشی ساخته شود، نه نمایشی دیده شود و نه بلیط نمایشی فروخته شود و نه چراغی جز چراغ دفتر مدیریت انجمن روشن بماند، در نهایت سخت اما با رفتن کرونای سخت جان لوکوموتیو تئاتر نیمه جان استان  با هدایت مجتبی رضایی به سختی امان با برگزاری جشنواره تئاتر استانی از پیچ کرونا گذشت و سرعت دوباره گرفت به گونه ای که هنرمندان تشنه دیگر نگذاشتن چراغ پلاتو نخل و آفتاب زاهدان خاموش شود.

تنش های یک انتخابات

در نهایت دوران مدیریت چهار ساله نه بلکه دو ساله مجتبی رضایی به سر رسید و بسیاری برای رسیدن به صندلی ریاست انجمن هنرهای نمایش به تکاپو افتاند، تکاپو برای تبدیل شدن انجمن به موسسه، تکاپو برای برگزاری هرچه سریع تر انتخابات جدید، تکاپو برای جلب رای رفقا و و و تلاش هایی که از اواخر سال گذشته آغاز شد تا اینکه به تیر ماه آتشین انجمن نمایش سابق رسید.

لیست اولیه کاندیداها توسط اداره ارشاد استان معرفی شد، اغلب آنانی که گمانه زنی می شد در لیست قرار گرفته بودند و سوپرایز فرنگی ها در این لیست تنها وجود یک نام بود و بسیاری توسط معاونت فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی رد شده بودند ولی تنش اصلی در جای دیگری از انتخابات رقم خورد و آن اعلام زمان برگزاری مجمع بود که سبب نارضایتی هنرمندانی از نقاط دورتر به مرکز استان شد و گلایه های متعددی از سوی آنها مطرح شد که می توان گفت برخی از آن ها به حق بود.

در نهایت با وجود اینکه زمان برگزاری اولین مجمع انتخابات هیئت مدیره موسسه هنرهای نمایشی سیستان و بلوچستان از چند روز پیش تر اعلام شده بود باز هم بعد مسافت سبب شد تا جنوبی های استان بر اعتراض خود پافشاری کنند و در تاریخ موید در محل سالن برگزاری حاضر نشوند خود یکی از تنش های مهم برای برگزاری انتخابات را رقم زد که البته عدم اطلاع رسانی صحیح و دقیق از قوانین مجمع و اساسنامه جدید را می توان دلیل اصلی بروز این تنش ها دانست تنش هایی که رد صلاحیت یک کاندیدا، افزوده شدن کاندیدا دیگر بجای آن، تایید دوباره کانیدا رد صلاحیت شده و در نهایت اعلام اسامی کاندیدای بازرسی انجمن در لحظه ای که بسیاری آرای خود را نوشته اند را می تواند به آن ها دامن زد.

 

سخن پایانی برای تئاتر استان

هنرمندان تئاتر سیستان و بلوچستان همیشه در همه جشنواره ها بدور از نگاه قومیتی و مذهبی کنار یکدیگر بودند، در گذشته ای نه چندان دور هرگاه گروهی حتی در اوج رقابت های جشنواره تئاتر استانی نمایشی را به روی صحنه می برد اعضا سایر گروه ها در تهیه دکور و چیدمان صحنه به آن ها کمک می کردند، به گواه شاهدان 12 سال قبل آنگاه که اجرای نمایش «اعترافاتی درباره زنان» از زاهدان  در جشنواره تئاتر منطقه ای کشور در قشم به روی صحنه رفت پایان نمایش هنرمندان ایرانشهری حاضر در همان جشنواره به گونه ای اقدم به تشویق بازیگران زاهدانی کردند که سایر گروه های حاضر در سالن نگاهشان از صحنه نمایش به سمت آنها تغییر کرده بود.

یک سال قبل تر در جشنواره تئاتر منطقه ای کشور که در قشم برگزار شد نیز دو گروه از زاهدان و ایرانشهر به این جشنواره راه یافتند و از روز دوم آن شاهد اضافه شدن افرادی از گروه های دیگر در جمع هنرمندان استان بودیم و هرگاه علت را از آنها جویا می شدیم جوابشان یک مشترکا تنها یک جمله بود " خیلی خون گرم و صمیمی هستید" و امروز نباید بگذاریم آنچه هنرمندان سایر استان ها از نداشتنش ناراحت بودند ما هم از دست بدهیم.

چندسالی است که جشنواره های تئاتر حتی استانی نسبت به گذشته رنگ و بوی متفاوتی گرفته اند و گروه های نمایشی کمتر با یکدیگر رو به رو می شوند شاید برگزاری دوباره جشنواره های تئاتر استانی در شهرستان های متعدد حتی شهرستان های کمتر برخورداری چون میرجاوه، کنارک، سرباز و حتی راسک و زهک سبب گرم شدن دوباره روابط دوستانه گروه های نمایشی با یکیدیگر باشد.

به امید فردای بهتر برای تئاتر استان

با وجود همه تنش ها و دلخوری ها اولین انتخابات هیئت مدیره موسسه هنرهای نمایشی سیستان و بلوچستان برگزار شد و به طور رسمی انجمن هنرهای نمایشی استان به موسسه هنرهای نمایشی تغییر ماهید داد و در پایان این انتخابات ابوالفضل هاشمی با سابقه چندین سال مدیریت روابط عمومی دانشگاه آزاد زاهدان و سابقه ریاست انجمن هنرهای نمایشی استان، علیرضا سلمان نژاد با چندین سال سابقه مدیریت روابط عمومی شهرداری منطقه 2 زاهدان، چند دهه ریاست انجمن طنز استان و سابقه ریاست انجمن هنرهای نمایشی استان به همراه احمد گل بیگی با سابقه ریاست انجمن هنرهای نمایشی زابل بیشترین آرا را به خود اختصاص دادند .

در کنار آنها رضاجنابادی و رضا زه کنی نیز توانستند از هنرمندان نمایشی رای اعتماد کسب کنند تا پنج عضو اصلی اولین هیئت مدیره موسسه هنرهای نمایشی سیستان و بلوچستان مشخص شوند که سوابق مدیریتی و کاری این پنج عضو می تواند فردایی سبب ایجاد فردایی بهتر برای تئاتر سیستان و بلوچستان باشد که البته این مهم بدون همدلی، همراهی و هم افزایی فکری سایر هنرمندان استان میسر نخواهد شد.

به طور مجموع نباید فراموش کرد که تئاتر و نمایش یک هنر انفرادی نیست و هیچ کس به تنهایی نمای تواند یک اثر نمایشی خلق کند و  وجود روابط دوستانه و صمیمی یکی از مهمترین ارکان در حوزه هنرهای نمایشی و هیئت مدیره جدید که به نوعی از پیشکسوتان تئاتر استان نیز به شمار می روند برای رسیدن به موفقیت و سرافرازی دوباره تئاتر استان در وحله اول باید روابط میان گروه های نمایشی را ترمیم کنند که نمی تواند چندان دور از دسترس باشد.




مطالب مرتبط

مرتضی مودی بازیگر نمایشنامه‌خوانی «کله پیک‌های آرژانتینی»:

شور و شوق مردم در سالن‌های تئاتر بی‌نظیر است
مرتضی مودی بازیگر نمایشنامه‌خوانی «کله پیک‌های آرژانتینی»:

شور و شوق مردم در سالن‌های تئاتر بی‌نظیر است

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در سیستان و بلوچستان، بازیگر نمایشنامه‌خوانی «کله پیک‌های آرژانتینی» می‌گوید: «از جشنواره تئاتر سودای عشق در مشهد تا اجرای نمایشنامه خوانی «کله پیک‌های ...

|

از روایت‌های زارا تا کله پیک‌های آرژانتینی:

زندگی در تئاتر جاری است
از روایت‌های زارا تا کله پیک‌های آرژانتینی:

زندگی در تئاتر جاری است

کارگردان نمایش "روایت‌هایی از زارا" که این روزها با نمایشنامه خوانی "کله پیک های آرژانتینی" به روی صحنه بازگشته می گوید: «پس از اتمام جشنواره تئاتر استانی بعد از مدتی استراحت به تمرین نمایشنامه خوانی و اجرای عموم "کله پیک ها یآؤژانتینی پرداختیم که این یعنی زندگی در تئاتر ...

|

«شجاع دل» در فجر اجرا می‌شود

«شجاع دل» در فجر اجرا می‌شود

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از سیستان و بلوچستان، نمایش «شجاع دل» به عنوان نماینده استان در بخش خیابانی جشنواره چهل و دوم فجر امسال اجرا خواهد رفت. کارگردان این نمایش گفت: «این نمایش مردی را ...

|

ستاره بولاقی: عرصه تئاتر برای بانوان هنرمند هموار شده است

ستاره بولاقی: عرصه تئاتر برای بانوان هنرمند هموار شده است

برگزیده رتبه سوم زن در جشنواره تئاتر استانی سیستان و بلوچستان می‌گوید: در گذشته بانوان هنرمند برای رسیدن به صحنه تئاتر با مشکلات بسیاری رو به رو بودند اما امروز راه و عرصه برای درخشش آن‌ها در صحنه نمایش هموار شده است.

|

رئیس موسسه هنرهای نمایشی استان:

احمد گل بیگی: جشنواره سی‌وسوم شاهد ظهور بازیگران توانمند و خلاق بود
رئیس موسسه هنرهای نمایشی استان:

احمد گل بیگی: جشنواره سی‌وسوم شاهد ظهور بازیگران توانمند و خلاق بود

رییس موسسه هنرهای نمایشی سیستان و بلوچستان گفت: «در سی‌وسومین جشنواره تئاتر سیستان و بلوچستان شاهد هنر نمایی بازیگران توانمند و جوان بودیم که خبر از آینده روشن در حوزه تئاتر استان می‌داد.»

|

نظرات کاربران