کارگردان نمایش «دومینو» مطرح کرد:
گستردگی فرهنگ بومی نقطه قوت تئاتر سیستان و بلوچستان است
آشنایی بیشتر مردم با تئاتر، لازمه تئاتر سیستان و بلوچستان 7
آشنایی بیشتر مردم با تئاتر، لازمه تئاتر سیستان و بلوچستان 8
آشنایی بیشتر مردم با تئاتر، لازمه تئاتر سیستان و بلوچستان 6
پوریا جلالوند کارگردان نمایش «دومینو» گفت: گستردگی فرهنگ بومی استان سیستان و بلوچستان بستری را فراهم کرده که تنوع آثار و موضوعات نمایشی بالا برود و هنرمندان با تکیه بر این فرهنگ می توانند نمایش های غنی، خلاق و جدید را رقم بزنند و این را می توان از مهمترین نقاط قوت تئاتر در استان نام برد.
به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از سیستان و بلوچستان، پوریا جلالوند متولد 1374 در شهرستان نهاوند است. او در مقطع کارشناسی مهندسی معماری تحصیل می کند، علاقه او به بازیگری سبب شد تا در سال 90 از 16 سالگی هنر نمایش را فراگیرد و تلاش های او سبب شد که در همین مدت کوتاه سابقه حضور در جشنواره های مطرحی چون جشنواره بین الملی تئاتر فجر، جشنواره بینالمللی مریوان، جشنواره سودای عشق، جشنواره سردار آسمانی و جشنواره چتر زندگی یزد را در کارنامه هنری خود به ثبت برساند.
این هنرمند جوان در این سالها موفق شده به عنوان بازیگر جایزه چند جشنواره استانی به همراه دو جشنواره سودای عشق و سردار آسمانی را کسب کند علاوه بر آن در قامت کارگردان نیز دو جایزه کارگردانی اول و سوم جشنواره استانی را نیز در رزومه هنری خود می بیند تا نشان دهد استعداد نهفته ای در این هنر دارد.
جلالوند که با نمایش «دومینو» پا به جشنواره سی و چهارم تئاتر سیستان و بلوچستان گذاشته در خصوص اثر جدیدش، گفت: این نمایش نوشته ارسلان محبی نویسنده جوان زاهدانی است که در آن شخصیت پارسا هشت ماه است از کارخانه اخراج شده و به تازگی به استخدام جایی دیگر در آمده واکنون قصد جابجایی منزل را دارد اما در حین اسباب کشی فردی مسلح با نیتی که نمیدانیم چیست وارد منزلش می شود این ورود نمایش را پیش می برد.
او افزود: برای تهیه این نمایش بازیگران سوسن بخشی، مرتضی مودی، ارسلان محبی، مهدی حیدری، پوریا جلالوند و بازیگر نوجوان شهریار شهرکی به ایفای نقش پرداختند که تلاش و هنرنمایی آنها سبب شد تا نمایش دمینو علاوه بر کسب جوایز نویسندگی، کارگردانی و بازیگری به عنوان یکی از دو نمایش برگزده جشنواره سی و چهارم معرفی شود.
فرهنگ بومی منطقه ظرفیت تئاتر استان
جلالوند در ادامه با بیان اینکه بسیاری از مردم هنوز با هنر تئاتر، اهمیت و نحوه فرهنگ سازی این هنر آشنایی کافی ندارند و این عدم ارتباط موثر با مخاطبین و جذب آنها به سالن نمایش را می توان مهمترین مشکل تئاتر استان دانست لذا لزوم آشنایی عموم مردم و تلاش برای حضور آنها از نیازهای امروز تئاتر استان است، اضافه گرد: گستردگی فرهنگ بومی استان سیستان و بلوچستان بستری را فراهم کرده که تنوع آثار و موضوعات نمایشی بالا برود و هنرمندان با تکیه بر این فرهنگ می توانند نمایش های غنی، خلاق و جدید را رقم بزنند و این را می توان از مهمترین نقاط قوت تئاتر در استان نام برد.
این کارگردان جوان خاطر نشان کرد: تعامل با سایر شهرستان ها و به خصوص مرکز کشور سبب ارتقا دانش و آگاهی هنرمندان استان می شود اما دور بودن از مرکز کمی موجب فاصله گرفتن از جدیدترین موضوعات و امکانات تئاتر در استان شده و این امر پایین آمدن کیفیت آثار نمایشی را در بر داشته است.
او همچنین تاکید کرد: افزایش برگزاری کلاس های آموزشی جدید و به روز، برای آشنایی بیشتر هنرمندان با متدهای روز دنیا، می تواند سطح تئاتر استان را به طرز چشمگیری افزایش دهد و جوانان بیشتری را جهت تولیدات قوی تر تربیت کند لزا باید این مهم را در استان خیلی جدی پیگیری کرد.
جشنواره سی و چهارم تئاتر استان سخت اما لذت بخش
این کارگردان حاضر در سی و چهارمین جشنواره تئاتر سیستان و بلوچستان درباره کیفی جشنواره تئاتر استان گفت: جشنواره استان با کیفیت خوبی برگزار شد و در طول اجرای آن شاهد اجرای نمایش هایی از زاهدان و زابل و ایرانشهر و بمپور بودیم و زحمات عزیزان هنرمند را به تماشا نشستیم و لذت بردیم و در کنار آن از تک تک مایش ها یاد گرفتیم. در واقع جشنواره ها بستری برای دور هم جمع شدن هنرمندان و ایجاد تعامل و آشنایی بیشتر بین آنان و دیدن آثار یکدیگر است، بنابراین می شود از آن به عنوان پدیده لازم و مفید یاد کرد و باید چرا آن را همیشه روشن نگاه داشت.
جلالوند در پایان ضمن قدردانی از عوان گروه نمایشی "دومینو" گفت: در آخر هم تشکر می کنم از سرپرست محترم اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان جناب آقای بلوچ زاده و ریاست محترم انجمن هنرهای نمایشی استان آقای گل بیگی که واقعا زحمت کشیدن که جشنواره به بهترین شکل ممکن برگزار شود.