کارگردان حاضر در سی چهارمین جشنواره تئاتر استان مطرح کرد:
کمبود حمایت مشکل بزرگ تئاتر سیستان و بلوچستان
تئاتر باید در دولت ها مورد ترقیق قرار گیرد 2
تئاتر باید در دولت ها مورد ترقیق قرار گیرد 3
تئاتر باید در دولت ها مورد ترقیق قرار گیرد 4
کارگردان نمایش "تکه های سنگین سرب" می گوید تئاتر نیاز به توجه بیشتر دارد و باید توسط متولیان فرهنگ و هنر بیشر مورد ترقیق قرار گیرد.
به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در سیستان و بلوچستان، امین رخشانی متولد تیرماه سال 73 بوده و دارای مدرک دکتری زبان و ادبیات در گرایش پژوهش ساختار شناسی هنرهای نمایشی از دانشگاه سیستان و بلوچستان است؛ سال 87 به واسطه رشد در خانواده ای هنری پا در عرصه هنر نمایش گذاشت و پس از گذشت 13 سال تلاش توانست با کارگردانی نمایش "تکه های سنگین سرب" خود را به پشت خط شروع ماراتن جشنواره بینالمللی تئاتر فجر برساند و با حضور در سی و چهارمین جشنواره تئاتر سیستان و بلوچستان این ماراتن سخت را آغاز کند.
او پیش از این در قالب دستیار کارگردان هفت جشنواره را تجربه کرده امروز با "تکه های سنگین سرب" به ماجراجویی جدیدی پرداخته و در اولین تجربه کارگردانی خود پا در سی چهارمین جشنواره تئاتر استان گذاشت تا با نگاهش مسیر جدیدی را در مسیر تئاتر استان باز کند.
رخشانی در معرفی نمایش خود می گوید: "تکه های سنگین سرب" یکی از نوشته های ایوب آقاخوانی است که به توصیف هف مقطع زمانی پیوسته از ایام حضور و اقامت شهید دکتر مطفی چمران در شهر صور واقع در جنوب لبنان، اداره بی سمت سرپرستی یک یتیم خانه و مدرسه فنی حرفه ای جبل عامل می پردازد که در این میان ایجاد علاقه و ازدواج با "غاد جابر" را با بازی امین میرشکار و محیا مودی روایت می کند.
کمبود حمایت مشکل بزرگ تئاتر استان
کارگردان نمایش "تکه های سنگین سرب" در خصوص مشکلات تئاتر استان اذعان می کند: مشکلات تئاتر سیستان و بلوچستان را می توان به چند صورت متفاوت آنالیز کرد اما برخی از کمبودها در این میان بیش از بقیه خود نمایی می کنند که کمبود حمایت مالی بخش های مختلف برای تولید اثر به عنوان اصلی ترین متولی فرهنگ کشور را می توان مهمترین آنها دانست.کمبود فضای تمرین مستقل هم از جمله مشکلاتی است که هنرمندن استان را دچار چالش کرده است.
وی می افزاید: از سوی دیگر کمبود فضای اجرائی متناسب با نوع کارگردانی اثر و شیوه های اجرائی جدید نیز از جمله این مشکلات استان هستند، در کنار آنها کمبود کارگاه های آموزشی تراز فضا آکادمیک آموزش هنرهای نمایشی کشور نیز به شدت در استان احساس می شود اما در این میان نباید از عدم بهسازی و نگهداری مطلوب از تجهیزات فنی اجرائی به راحتی گذشت.
این کارگردان جوان می گوید: با وجود همه این مشکات تئاتر سیستان و بلوچستان نقاط قوتی را هم به خود می بیند که وجود استعداد و اندیشه دید جوانان حاضر در این عرصه به همراه حضور نیروی انسانی جوان و با انگیزه را می توان از جمله این نقاط قوت نام برد.
ضعف در حوزه آموزش تئاتر
امین رخشانی بیان می کند: علاوه بر ضعف در حوزه آموزش جدی و آکادمیک تئاتر آن هم مبتنی بر تدریس در مراکز علمی و پژوهشی، عدم رواداری و پذیرش تفکرها و نوع نگاه های چه در حوزه فرم و چه در حوزه محتوا منجمله ضعف های هستند که به تئاتر استان آسیب وارد کرده است.
او اظهار می دارد: برون رفت از این شرایط نیز راهکارهای خود را دارد و برای این برون رفت در وحله اول باید برنامه ریزی مناسب برای برگزاری دوره های آموزشی پیوسته و هدف دار با حضور اساتید معتبر داشت و در کنار آن باید توسعه فضاهای تمرین در قالب ساخت پلاتوهای تمرین استاندار و مستقل نیز رقم بخورد.
به گفته کارگردان نمایش "تکه های سنگین سرب" یکی از بزرگترین دغدغه های گروه های نمایشی در استان مسائل مالی است و یکی از بهترین راهکارهایی که می توان برای حل این مشکل پیشنهاد داد رفع محدودیت در حوزه حمایت مالی بخش های مختلف از تئاتر است.
تئاتر هنر پرهزینه ای است
این کارگردان جوان معتقد است: با نهایت محدودیت های مالی و فنی جشنواره سی و چهارم تئاتر استان شکل گرفت و بدیهی است که در امر برگزاری آن افراد زیادی تلاش بسیار کردند تا این مهم هرچه بهتر رقم خورد با وجود مشکلات فراوان برای فراهم کردن هر امکانی کوشیدند.
وی ادامه می دهد: در شرایطی که تئاتر کشور بیشتر از هر زمانی به حمایت تماشاگران وفادار خود و جذب علاقمندان جدید محتاج است، این جشنواره ها فرصت بسیار مغتنمی هستند تا با گذشتن از برخی موانع امکان جذب یا تولید مخاطب را فراهم سازد بنابراین باید در تدارک دوره بعدی آن بیش از این کوشید.
امین رخشانی در پایان می گوید: اما تصور می کنم که باید اهمیت تئاتر حداقل در حوزه فعالیت دولت به شکل جدی مورد ترقیق قرار بگیرد و روشن است که تئاتر هنر پرهزینه ای است و آن چنان که تصور می شود بنا هم نیست که وسیله سرگرمی و پرکردن اوقات فراغت قرار بگیرد زیرا این هنر هزینه می طلبد اما نتیجه حاصل از آن هم الزامأ درآمد نیست چراکه تئاتر سریع و عینی نخواهد بود و ساز و کار فرهنگ این است.