در حال بارگذاری ...
گزارش سومین روز از سفر مدیرکل هنرهای نمایشی کشور به سیستان و بلوچستان

تجهیز همه پلاتوهای تئاتری از چابهار تا زابل

مدیرکل هنرهای نمایشی کشور در پایان سفر سه روزه خود به سیستان و بلوچستان، تاکید کرد برای رونق تئاتر در این خطه، تمامی پلاتوهای استان از چابهار تا زابل به نور و صندلی تجهیز خواهند شد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در سیستان و بلوچستان، سفر سه روزه مدیرکل هنرهای نمایشی کشور به استان سیستان و بلوچستان، پس از پیمودن 1900 کیلومتر، در شهرهای زابل و زاهدان پایان یافت. 

کاظم نظری که به همراه اسرافیل فرج‌اللهی (مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی کشور) برای بررسی وضعیت تئاتر سیستان و بلوچستان، دهم مرداد وارد بندر چابهار شده بود، در ادامه سفر سه روزه خود، از جنوب تا شمال این استان را پیمود و از شهرهای نیکشهر، ایرانشهر، خاش، سراوان، زابل، زاهدان و ... بازدید کرد. 

سیستان، میزبان جشنواره بین‌المللی تئاتر آیینی و سنتی

مدیرکل هنرهای نمایشی، در صبح روز پنجشنبه 12 مرداد، با حضور در سالن آمفی تئاتر مجتمع فرهنگی و هنری ارشاد زابل، با هنرمندان منطقه سیستان دیدار کرد.

در ابتدای این دیدار، علی سرگزی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان، در سخنانی گفت: «سیستان و بلوچستان از نظر زیرساخت‌های نمایشی، عقب‌ماندگی 20 ساله دارد و نیاز است تا با گسترش زیرساخت‌ها، این کمبودهای تاریخی را جبران کرد. البته با وجود این مشکلات، هنرمندان نباید دست از کار بکشند و امید می‌رود در جشنواره‌ تئاتر استانی سال 1402، شاهد حضور گروه‌هایی از همه نقاط استان باشیم.»

او ادامه داد: «نهضت ایجاد فضاهای نمایشی در استان آغاز شده است که منطقه سیستان نیز در این میان سهمی را به خود اختصاص داده است و امسال حداقل یک پلاتو در زابل احداث می‌شود و سال آینده مراحل ساخت پلاتو دیگری شروع خواهد شد.»

در ادامه این نشست، کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی، گفت: «سیستان و بلوچستان در حوزه نمایش‌های آیینی و سنتی قابلیت‌های فراوانی دارد. با پا گذاشتن به هر نقطه این استان می‌توان شاهد آیین‌ها و سنت‌های خاص آن منطقه بود و به همین دلیل، دوره آینده جشنواره تئاتر بین‌المللی آیینی و سنتی را به میزبانی زابل برگزار خواهیم کرد.»

او با اشاره به کمبودهای زیربنایی در تئاتر سیستان و بلوچستان، افزود: «متاسفانه طی سالهای گذشته کم توجهی‌هایی به تئاتر این استان شده که مشکلاتی را برای هنرمندان در برداشته است، اما باید همه دست در دست هم دهیم تا بتوان این کمبودهای چندین ساله را برطرف کرد. برای نمونه و در نخستین گام، پلاتو نمایشی شهر زابل را به نور و صندلی تجهیز خواهیم کرد.»

تلاش برای افزایش بودجه تئاتر 

سفر به زاهدان و دیدار با هنرمندان و بازدید از امکانات نمایشی این شهر که در عصر و شامگاه پنجشنبه 12 مرداد انجام شد، پایان بخش سفر سه روزه مدیرکل هنرهای نمایشی به استان سیستان و بلوچستان بود.

کاظم نظری با حضور در جمع هنرمندان شهرستان زاهدان، پس از شنیدن نظرات و مشکلات آنها، گفت: «متاسفانه به دلیل کم‌کاری‌های گذشته، شاهد وجود مشکلات و کمبودهایی در حوزه نمایش در سیستان و بلوچستان هستیم که رفع آن ها زمان بر است اما با همدلی و همکاری همه هنرمندان، این موانع قابل رفع هستند.»

او با اشاره به بودجه حمایت از تئاتر استان‌ها، افزود: «در راستای حمایت از انجمن‌ها و گروه‌های نمایشی استانی، مبلغی به حساب انجمن نمایش سیستان و بلوچستان واریز خواهد شد تا به گروه‌های فعال تخصیص یابد. در عین حال، هنرمندان نیز با  انجام اجراهای عمومی بیشتر و حتی تعامل با استان‌های همجوار خود در برگزاری اجراهای مشترک، می‌توانند به اقتصادی شدن تئاتر سیستان و بلوچستان کمک کنند.»

مدیرکل هنرهای نمایشی ادامه داد: «برای توسعه و رونق تئاتر باید از همه ظرفیت‌ها بهره برد و در این راستا، هنرمندان استان‌ها باید ارتباط خود با نمایندگان‌شان در مجلس شورای اسلامی را گسترش دهند و از این طریق، به دنبال اختصاص ردیف اعتباری خاص برای تئاتر باشند که تحقق این نگاه می‌تواند تئاتر استانها را هم دگرگون کند.»

تجهیز پلاتوهای استان به نور و صندلی

نظری در ادامه این نشست، گفت: «کمبود پلاتو و نبود نور مناسب برای اجرای نمایش، دغدغه مشترک همه هنرمندان تئاتر سیستان و بلوچستان است و به همین منظور برای همه پلاتوهای استان، تجهیزات نوری و صندلی تهیه و ارسال خواهد شد تا بتوان بخشی از دغدغه‌ها را کاهش داد و شاهد تولید آثار بیشتر تئاتری در این منطقه باشیم.»

او در پایان تاکید کرد: «مرکز هنرهای نمایشی به منظور توسعه روابط بین‌المللی از طریق دیپلماسی فرهنگی، به دنبال اجرای گروه‌های نمایشی ایرانی در دیگر کشورهاست. با توجه به هم مرزی سیستان و بلوچستان با پاکستان، امیدواریم نمایش‌های فاخری از این خطه به ما معرفی شوند تا در کشور همسایه، اجرا داشته باشند.»

 




مطالب مرتبط

ستاره بولاقی: عرصه تئاتر برای بانوان هنرمند هموار شده است

ستاره بولاقی: عرصه تئاتر برای بانوان هنرمند هموار شده است

برگزیده رتبه سوم زن در جشنواره تئاتر استانی سیستان و بلوچستان می‌گوید: در گذشته بانوان هنرمند برای رسیدن به صحنه تئاتر با مشکلات بسیاری رو به رو بودند اما امروز راه و عرصه برای درخشش آن‌ها در صحنه نمایش هموار شده است.

|

مرتضی مودی بازیگر نمایشنامه‌خوانی «کله پیک‌های آرژانتینی»:

شور و شوق مردم در سالن‌های تئاتر بی‌نظیر است
مرتضی مودی بازیگر نمایشنامه‌خوانی «کله پیک‌های آرژانتینی»:

شور و شوق مردم در سالن‌های تئاتر بی‌نظیر است

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در سیستان و بلوچستان، بازیگر نمایشنامه‌خوانی «کله پیک‌های آرژانتینی» می‌گوید: «از جشنواره تئاتر سودای عشق در مشهد تا اجرای نمایشنامه خوانی «کله پیک‌های ...

|

از روایت‌های زارا تا کله پیک‌های آرژانتینی:

زندگی در تئاتر جاری است
از روایت‌های زارا تا کله پیک‌های آرژانتینی:

زندگی در تئاتر جاری است

کارگردان نمایش "روایت‌هایی از زارا" که این روزها با نمایشنامه خوانی "کله پیک های آرژانتینی" به روی صحنه بازگشته می گوید: «پس از اتمام جشنواره تئاتر استانی بعد از مدتی استراحت به تمرین نمایشنامه خوانی و اجرای عموم "کله پیک ها یآؤژانتینی پرداختیم که این یعنی زندگی در تئاتر ...

|

«شجاع دل» در فجر اجرا می‌شود

«شجاع دل» در فجر اجرا می‌شود

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از سیستان و بلوچستان، نمایش «شجاع دل» به عنوان نماینده استان در بخش خیابانی جشنواره چهل و دوم فجر امسال اجرا خواهد رفت. کارگردان این نمایش گفت: «این نمایش مردی را ...

|

مینا دلیری با «کله پیک های آرژانتینی» به تئاتر بازگشت

مینا دلیری با «کله پیک های آرژانتینی» به تئاتر بازگشت

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در سیستان و بلوچستان، مینا دلیری بازیگر و کارگردان جوان سیستانی و بلوچستانی که مدتی به دلیل حضور در سریال سلمان فارسی از صحنه نمایش فاصله گرفته بود این هفته با اجرای نمایشنامه خوانی ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در سی و سومین جشنواره تئاتر استان سیستان و بلوچستان

حامد سراوانی: جشنواره‌های تئاتر باید مستمر بمانند
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در سی و سومین جشنواره تئاتر استان سیستان و بلوچستان

حامد سراوانی: جشنواره‌های تئاتر باید مستمر بمانند

حامد سراوانی کارگردان شرکت کننده در بخش صحنه سی و سومین جشنواره تئاتر استان می گوید: جشنواره های تئاتر سبب هم افزایی بیشتر میان هنرمندان و افزایش سطح تئاتر استان می شود لذا باید مستمر بمانند.

|

نظرات کاربران