در حال بارگذاری ...
نگاهی به مواجهه هنرمندان تئاتر با تعطیلی سالن های تئاتری در روزهای کرونایی

انعطاف پذیری هنرمندان تئاتر و ضرورت اجرای تئاتر در شرایط ویژه

گروه های نمایشی استان ،به فکر اجرای زنده در فضای مجازی هستند و تنها یک گروه از زاهدان به سرپرستی حمیدرضا کمیلی خواه ، نمایشنامه قرار ملاقات به نویسندگی لوئیجی یانوتسی را در قالب نمایشنامه خوانی به صورت زنده در شبکه اجتماعی اینستاگرام ، در این روزهای کرونایی ، به اجرا بردند و طبق آمارگیری، بازخورد خوبی را از مخاطبان با تئاتر ،شاهد بودیم.

به گزارش تئاتر سیستان و بلوچستان به نقل از ایران تئاتر، بیش از ۷۰ روز از تعطیلی تماشاخانه های کشور می گذرد و هنرمندان تئاتر بی صبرانه در انتظار فعالیت دوباره هستند که هیچکس زمان دقیق شروع آن را نمی داند.

تئاتر در کل ۱۳۰ عنوان شغلی دارد که ۷۴ عنوان مستقیماً محل ارتزاقشان تئاتر است و اگر تا انتهای خرداد ماه تعطیلات ادامه پیدا کند حدود ۲۵ هزار بیکار ویا بیشتر در کشور به وجود می آید. این دغدغه هنرمندان تئاتر را بر آن داشت تا به انحاء مختلف راهی را در فضای مجازی برای برون رفت از این معضل پیدا کنند. راهکارهایی که بسیاری از آنها بی شک به درآمدزایی نمی انجامد و هنرمندان به واسطه عشق و علاقه به تئاتر و مردم در این مسیر گام بر می دارند.

در این روزهای بحرانی کرونایی، شرایط سختی برای مردم در هر کدام از مشاغل بوجود آمده است و هنرمندان تئاتر که مانند همیشه بخشی از مردم کشور بوده اند و شغلشان تئاتر و عرضه محصولی زنده و قابل لمس برای مردم است ، به فکر راهی برای عبور از این شرایط سخت ، هستند؛ که از طرفی فرصت عرضه تئاتر در فضای مجازی تکرار تجری تولید در قالب های تله تئاتر و انواع دیگر تئاتر است.بنابراین بازخوانی تجربه اجرای تئاتر زنده و تله تئاتر ضبط شده می تواند در رسیدن به روش های تولید محصول نمایشی برای فضای مجازی ، مفید واقع شود.

به گزارش تئاتر سیستان و بلوچستان ، گروه های نمایشی استان ،به فکر اجرای زنده در فضای مجازی هستند که تنها یک گروه از زاهدان به سرپرستی حمیدرضا کمیلی خواه در تاریخ 99/2/10 ، نمایشنامه قرار ملاقات به نویسندگی لوئیجی یانوتسی را در قالب نمایشنامه خوانی به صورت زنده در شبکه اجتماعی اینستاگرام ، به اجرا بردند و طبق آمارگیری، بازخورد خوبی را از مخاطبان با تئاتر ،شاهد بودیم.

و بازیگران این نمایش به ترتیب ورود به صحنه : آیدا داوودی، صادق فروغی، شهرزاد کمیلی خواه و ویدا داوودی به ایفای نقش پرداختند.

به نقل از ایران تئاتر درمصاحبه ای با رحمان سیفی آزاد کارشناس ارشد ادبیات نمایشی از دانشگاه تهران، بیان شد: در این ایام که کرونا مانع اجرای تئاتر می شود چه در تلویزیون و چه فضای مجازی، تئاتر می تواند جایگزین شغلی خوبی برای افراد شود. بی شک نمی تواند جایگزین تئاتر زنده شود اما برای مخاطب تجربه جدیدی است و یک بازار کار نیز برای اهالی تئاتر به وجود می آورد. این اتفاق نه در تهران بلکه در شهرستانها نیز باید اتفاق بیفتد. ما در همه استانها شبکه تلویزیونی داریم و رسانه ملی می تواند امکان تله تئاتر را هم برای اهالی تئاتر فراهم کند. این روزها فضای فرهنگی و هنر در این ایام تعطیل است و این برای جامعه ایجاد خطر می کند و تلویزیون می تواند با ورود خود، هم به فضای فرهنگی کشور و هم به هنرمندان کمک نماید.
ایشان در ادامه بیان کردند: تئاتر باید بدون واسطه برای مخاطب به اجرا در آید. این بی واسطه گری ویژگی منحصر به فرد تئاتر است. در گذشته به دلیل کمبود امکانات در تلویزیون، تئاتر به صورت زنده پخش می شد اما به مرور که امکانات تلویزیون گسترش یافت، الزامی برای تولید زنده نبود. اما زنده اجرا شدن تئاتر ایده خوبی است که می توان در خصوص آن فکر کرد.
در این ایام که امکان اجرای تئاتر نیست،نه تنها در تلویزیون، بلکه در فضای مجازی می توان در یک ساعت مشخص تئاتر زنده اجرا کرد و با این پوزیشن اجرا را برای مخاطب جذاب نمود. مثلاً همانند اجراهای تماشاخانه ها، راس یک ساعت مشخص بلیط فروشی و سپس تئاتر در چند روز به صورت زنده اجرا کنیم. مطمئناً اینکه هر روز اجرا، با روزهای قبل تفاوت دارد برای مخاطب جذاب است. البته این نیاز به استفاده حداقلی از نماهای تلویزیون و نزدیک شدن به حال و هوای تئاتر دارد تا به مخاطب حس تماشای نزدیک به تئاتر دست بدهد.
 لازمه بهره گیری از این شیوه بی شک با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد، تلویزیون، رسانه ها و ... به ویژه در بحث تبلیغات است. باید حواسمان باشد که وقتی تئاتر، سینما و ... تعطیل باشد یعنی فرهنگ و هنر جامعه تعطیل است.
 به نظر من عرضه مجازی تئاتر در دنیای امروز و در شرایط کرایه ای یک ارمغان منحصر به فرد نیز دارد و آن تحقق آرزوی دیرینه اهالی تئاتر یعنی ایجاد روابط بین المللی است. یعنی هر کس در هر کجای دنیا می تواند با ورود به یک سایت، یک کانال و ... یک تئاتر زنده در ایران ببیند و این اتفاق خوبی است. عرضه مجازی تئاتر در دنیای امروز فرصت های بین المللی هنرمندان را تقویت می کند.
به عقیده من برند ها هم می توانند کمک زیادی در این حوزه داشته باشند. یعنی یک شرکت تبلیغاتی با چند گروه تئاتر قرارداد ببندد. این گروه ها در یک بستر مناسب و با هزینه آن برند به صورت زنده تئاتر رایگان اجرا می کنند و در ادامه آن برند، از مخاطبان درخواست کند که برای ادامه دار شدن این برنامه، از محصولات آنها بخرند تا آنها امکان ادامه مسیر را داشته باشند. اقدام برای هر سه گروه  برند ،هنرمند تئاتر و مخاطب تئاتر واقعاً ارزشمند است.

 




نظرات کاربران