در حال بارگذاری ...

بیانیه هیات داوران نخستین جشنواره نمایشنامه خوانی ماهکان منتشر شد

به گزارش تئاتر سیستان و بلوچستان،‌در متن این بیانیه آمده‌است:

بنام آنکه هستی نام ازو یافت                                            فلک جنبش،زمین آرام ازو یافت
حکیمی کافرینش در سجودش                                         گواهی مطلق آمد بر وجودش
پاس میداریم خالق بی همتا را که بازار هنر هنرمندان ، چون آمال و ایده الشان در شهر و دیار مردم مردستان ، سیستان وبلوچستان ، در این روزهای گرم ، گرم بر سفره فضیلتها و مهمانی خدا نیز گرم است و پر آمد وشد . وبدین سبب سپاس میداریم همه آنهایی را که در به پا داشت این فصل ، دستی ، قلمی وتلاشی هرچند کوچک را باعث شده اند  و نخستین جشنواره نمایشنامه خوانی استانی ماهکان را در مهتابی این شبهای دعا ، پایه گذاری نموده اند ، اعم از تک تک بر و بچه های انجمن هنرهای نمایشی ، کارکنان و مدیران و مسئولان فرهنگ و ارشاد اسلامی ، شرکت کنندگان و هنرمندان  و هنروران عرصه نمایش و مردم هنردوست این شهر و دیار .
باری ، نخستین جشنواره نمایشنامه خوانی استانی ، با همه بودها ، نبودها و کمبودها ، در حالی آغاز شد که اهالی واصحاب تئاتر این سامان هم به نظر می رسد چون دیگر وارثان این هنر در کشور ، در چند و چون شیوه ای جدید و نه چندان صاحب سبقه ، در حیطه هنرهای نمایشی ، بنام نمایشنامه خوانی ، دچار سردرگمی هایی بوده و گاها هنوز هستند.
دو روز برگزاری جشنواره نمایشنامه خوانی ، علی رغم همه کاستی ها و فزونی ها ، تلنگری بود برای اهل فن که سر در جیب اندیشه فرو برند و با خود بیندیشند که در این شکل نمایشی یعنی نمایشنامه خوانی ، به دنبال چه باشند و چه چیزی را پیگیر باشند ؟
متاسفانه در چیزی حدود ده اجرا ، در این دو روز جشنواره ، آنچه که به چشم نمی آمد یا اگر می آمد ، بسیار کم و اندک بود ، نمایشنامه خوانی بود به آن معنایی که باید باشد.
برخی گروهها هنوز اندر خم اجرا بودند و آنچه که آدمی را متاثر و نگران می کرد ، آن بود که در این وانفسای اجراهای تئاتری ، اگر نمایشنامه خوانی ، دلیلی محکم باشد بر اجراهایی جسته و گریخته و دست وپا شکسته که با دست خود نمایش را به قهقرا پرتاب کرده ایم وبس .
دوستان!هنرمندان!و عزیزان شرکت کننده در این جشنواره ، از خاطر نبرند که نمایشنامه خوانی چیزی آنسوی روخوانی و اینسوی اجراست . وبه قول برخی اهل فن ، آغازیست برای اجرای نمایش .ودر خاطر داشته باشیم که نمایشتامه خوانی هم چون یکی از انبوه گونه های نمایشی ، بیس و چهارچوب اولیه خود را دارد و فراتر از آن تا جایی خلاقیتها مورد قبول است که سایه بر خوانش که پایه و اساس نمایشنامه خوانیست ، نینداخته باشد و آن را تحت الشعاع خویش قرار ندهد .
هیئت  داوران نخستین جشنواره نمایشنامه خوانی ماهکان ، توجه عزیزان هنرمند و هنردوست شرکت کننده را به چند مهم جدایی ناپذیر نمایشنامه خوانی ، که در ارزیابی ایشان هم جایگاه اصلی را به خود اختصاص داده است ، جلب می نماید:
الف : از خاطر نبریم که در نمایشنامه خوانی باید مواردی را ملاک قرار دهیم که متجانس با شیوه و فلسفه وجودی این سبک باشد و ذهن را معطوف به صحیح اجراشدن آن بنماییم .
ب : انتخابل صحیح متن برای این شیوه هنری . یعنی نمایشنامه ای را انتخاب کنیم که مناسب نمایشنامه خوانی باشد.
پ : خلاقیتهای کارگردانی و بازیگری تا جایی مورد قبول است که سایه بر خوانش خوانشگران نیندازد.
ج :  استفاده صحیح زبان نمایشنامه انتخابی .
د : تسلط بر بیان صحیح ، شیوا و با احساس ، توسط خوانش گران .
ه : تصویرسازی و فضاسازی صحیح در توضیح صحنه ها .
و : برقراری ارتباط  مخاطب با قصه نمایشنامه .
ی : هارمونی بین خوانش گران و رعایت فاصله ها و سکوتها .
و در نهایت ، انتخاب صحیح خوانش گران به لحاظ نوع بیان .
با همه اینها هیات داوران این جشنواره آرزومند است ، نخستین جشنواره با همه فراز و نشیب ها ، مقدمه ای باشد شایسته برای فردایی روشن وطلایی ، برای اهالی و اصحاب تئاتر ، علی الخصوص آنهایی که شیوه نمایشنامه خوانی را برای ارائه آثار خود برمی گزینند ، باشد که در سالهای آتی با حمایت انجمن هنرهای نمایشی استان و کمکهای بی دریغ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ، بی نقص تر از اکنون و گذشته ، پا به این وادی گذارده ، تئاتر و تئاتری جماعت آنچه را که حق خویش می دانند و می خواهند ، بیابند و به آن دست یازند .
خدایا چنان کن سرانجام کار                                                 که تو خشنود باشی و ما رستگار


هیات داوران نخستین جشنواره نمایشنامه خوانی ماهکان
استان سیستان و بلوچستان




نظرات کاربران