در حال بارگذاری ...
یادداشتی در باب اهمیت تئاتر در زندگی

چرا تئاتر

فرهاد ملک جمشیدی؛ تئاتر باعث می شود مخاطبان درگیر زندگی دیگران شوند، در دنیای مملو از جلوه های ویژه، تئاتر تخیل خلاق را آموزش می دهد، تئاتر همچنین انزوای عصر دیجیتال را هم در هم می شکند، به این معنی که مجموعه ای از افراد به صورت هم زمان گرد هم می آیند و مردم واقعی را در زمان واقعی تجربه می‌کنند.

اندیشمندان در طول تاریخ برای هنر نمایش یا تئاتر وجه مختلفی را متصور بوده اند اما یکی از بحث برانگیزترین و مهم ترین آنها وجه اجتماعی آن است.

تئاتر به سبب زنده و به روز بودن و گذرا بودن شباهت بسیاری به رویداد های روزمره زندگی دارد. اتفاقی می افتد، شخصیت ها کنار هم حضور پیدا می کنند، دیالوگی برقرار می شود و تمام.

هنر نمایش و تئاتر زنده، برای برخی آرامش مورد نیاز را تأمین می کند، یعنی فرصتی است برای فرار به سوی تخیلی سلامت بخش و برخی مواقع به همراه خنده و شادی، همچون نمایش های همرا با ساز و آواز.

برای بعضی دیگر چالش های اندیشمندانه مورد نیاز و یا چالش های متفکرانه را که در دیگر تجربه های زندگی نداشته است را برآورده می کند، این نوع از تئاتر را میتوان در آثار برتولد برشت و یا ساموئل بکت یافت.

برای گروهی دیگر هنر نمایش تأمین کننده راهکارهایی برای زندگی است. نمایش هایی با موضوع معضلات و مشکلات خانوادگی و یا شخصی در این گروه هستند.

یک تئاتر بسیار خوب گزاره ای بر وضعیت انسانی، یک عضو از اعضای مخاطبان که هنر دیدن نمایش را آموخته است اشتیاق تعامل با چنین تولیدات فرهنگی را دارد، میتواند درک و دریافت خود را از زندگی و وضعیت بشریت به گونه ای واضح و پر محتوا از تئاتر کسب کند.

تئاتر در فرد قدرت و نیروی ایجاد می‌کند که شخص یارای دانستن نقش موثر و پویا برای رسیدن به اهداف والای خود را بدست می‌آورد.




نظرات کاربران